Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
- Alcoholhoudende dranken:
Zwak-alcoholhoudende drank: bier, wijn en gedistilleerd met minder dan 15% alcohol
Sterke drank: gedistilleerd met 15% alcohol of meer.
- Sociale Hygiëne:
Met Sociale Hygiëne wordt bedoeld dat mensen gezond met elkaar omgaan; dat ze rekening houden met elkaars waarden, normen en rollen. In het zwembad gaat het vooral om kennis van en inzicht in de invloed van alcoholgebruik (en- misbruik) en hoe men verantwoord alcoholgebruik in het zwembad kan bevorderen. Belangrijk hierbij zijn huis- en gedragsregels en sociale vaardigheden om deze regels uit te dragen en na te leven. Verder houdt Sociale Hygiëne kennis in van de Drank- en Horecawet en verwante regelgeving en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, van verschillende bedrijfsformules en doelgroepen en van technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting. - Leidinggevenden:
Het bestuur heeft twee bestuursleden aangewezen als leidinggevenden. Zij zijn tenminste 21 jaar oud, in het bezit van de verklaring Sociale Hygiëne en voldoen aan de eisen van zedelijkheid en staan als zodanig vermeld op de vergunning van de vereniging. Zij kunnen de onmiddellijke leiding geven aan de uitoefening van de horeca-werkzaamheden in het winkeltje. - Zwembad:
De buitenzwembaden, de aanwezige gebouwen en het omliggende terrein van zwembad De Hazelaar. - Winkelvrijwilliger:
Een vrijwilliger, die – op tijden dat er alcohol wordt verstrekt – de barwerkzaamheden in het winkeltje uitvoert. Kwalificatienormen voor winkelvrijwilligers zijn vastgelegd in artikel 7 van dit bestuursreglement.
Artikel 2 Wettelijke bepalingen
Uit oogpunt van verantwoorde alcoholverstrekking moeten de volgende wettelijke bepalingen worden nageleefd:
- Verkoop van alcoholhoudende drank aan personen jonger dan 18 jaar is verboden.
- Sterke drank wordt niet verkocht in het winkeltje.
- Leeftijdsgrenzen en schenktijden moeten zichtbaar in het zwembad worden opgehangen.
- De verstrekker van alcohol dient bij de aspirant-koper de leeftijd vast te stellen, tenzij betrokkene onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.
- Geen alcoholhoudende drank wordt verstrekt als dit leidt tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.
- Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken aan dronken personen.
- Het is verboden personen toe te laten in het zwembad die dronken zijn of onder invloed zijn van andere psychotrope stoffen.
Artikel 3 Vaststellen en wijzigen
- Het bestuur legt dit bestuursreglement ter vaststelling voor aan het volledige bestuur (geregistreerd en niet-geregistreerd). Wijzigingen van het bestuursreglement komen op dezelfde wijze tot stand.
- Het bestuursreglement moet worden voorgelegd aan de gemeente bij de aanvraag van een nieuwe drank- en horecavergunning. De gemeente toetst het bestuursreglement aan de Drank- en Horecawet. Het bestuursreglement treedt op hetzelfde moment in werking als de ingangsdatum van de af te geven drank- en horecavergunning.
- Wijzigingen van het bestuursreglement worden op gelijke wijze getoetst door de gemeente.
- Indien een bestuursreglement is vastgesteld zònder de concrete noodzaak een nieuwe drank- en horecavergunning aan te vragen, maar teneinde bepalingen inzake paracommercie vast te leggen, wordt het bestuursreglement op gelijke wijze getoetst door de gemeente met dien verstande dat de bepalingen inzake paracommercie met onmiddellijke ingang voor de vereniging van kracht zijn.
Paragraaf 2 Sociaal Hygiënische bepalingen
Artikel 4 Aanwezigheid
Op de momenten dat in het winkeltje alcoholhoudende drank wordt verstrekt, is er altijd ofwel een leidinggevende aanwezig die in het bezit is van de verklaring Sociale Hygiëne ofwel een winkelvrijwilliger die een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik heeft gevolgd.
Artikel 5 Huis- en gedragsregels
- Het is niet toegestaan om in het zwembad gekochte alcoholhoudende drank elders (bijvoorbeeld op de parkeerplaats) te nuttigen dan in het zwembad.
- Er wordt geen alcohol verstrekt aan vrijwilligers tijdens de uitoefening van hun functie.
- Het bestuur wil voorkomen dat personen met meer dan het toegestane promillage alcohol aan het verkeer deelnemen. Op basis daarvan kan de verstrekking van alcoholhoudende drank worden geweigerd.
- Leidinggevenden en winkelvrijwilligers (in de zin van het bepaalde in artikel 1) drinken geen alcohol gedurende hun dienst.
- Prijsacties die het gebruik van alcohol stimuleren, zoals “happy hours”, “meters bier” en “rondjes van de zaak” zijn in het zwembad niet toegestaan.
- Vanuit het oogpunt van na te streven alcoholmatiging wordt het gebruik van alcoholvrije drank gepromoot, onder andere door die goedkoper aan te bieden dan alcoholhoudende drank.
- Personen die agressie of ander normafwijkend gedrag vertonen worden door de dienstdoende leidinggevende of winkelvrijwilliger uit het zwembad verwijderd.
Artikel 6 Openingstijden en schenktijden
- De openingstijden van het zwembad zijn conform de drank- en horecavergunning:
Vanaf opening seizoen (eind april) tot zomervakantie (regio midden)
– maandag t/m vrijdag van 13.00 uur tot 19.00 uur;
– zaterdag en zondag van 11.00 uur tot 18.00 uur.
Vanaf zomervakantie (regio midden) tot einde seizoen (begin september)
– maandag t/m vrijdag van 13.00 uur tot 20.00 uur;
– zaterdag en zondag van 11.00 uur tot 18.00 uur.
- Tijdens de openingstijden wordt, vanaf een uur na opening van het zwembad, conform de drank- en horecavergunning alcohol verstrekt.
Artikel 7 Kwalificatienormen en instructie verantwoord alcoholgebruik voor winkelvrijwilligers
Voor de winkelvrijwilligers zijn de volgende kwalificatienormen vastgesteld.
Barvrijwilligers:
- zijn ten minste 16 jaar oud;
- hebben een instructie verantwoord alcoholgebruik gevolgd;
- staan als zodanig bij de stichting geregistreerd, en
- zijn betrokken bij het zwembad als vrijwilliger.
Een instructie verantwoord alcoholgebruik voor winkelvrijwilligers wordt door de vrijwilliger zelf behaald op een gekwalificeerde website.
Artikel 8 Voorlichting
- Leeftijdsgrenzen (artikel 2 lid 1, 2 en 3) en huis- en gedragsregels worden goed zichtbaar in het zwembad opgehangen.
- Het bestuur schenkt aandacht aan publicitaire acties in het kader van verantwoord alcoholgebruik
- Het bestuur onderschrijft de bestaande regelingen omtrent reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken.
Artikel 9 Handhaving, klachtenprocedure en sancties
- Conform het gestelde in artikel 45 van de Drank- en Horecawet zijn het bestuur van de stichting en de leidinggevenden belast met de algemene leiding over het winkeltje. Zij zijn derhalve beiden verantwoordelijk voor de naleving van de wet en dus van dit reglement.
- Gegronde klachten over de toepassing van de artikelen 1 tot en met 8 van dit reglement dienen onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur van de stichting.
- Uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur bij overtreding van (één van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de verstrekker (leidinggevende of de winkelvrijwilliger) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur verifieert de klacht, hoort zonodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de indiener van de klacht.
- Eenieder kan gegronde klachten over de overtreding(en) van de Drank- en Horecawet indienen bij de gemeente of de Keuringsdienst van Waren.
Artikel 10 Toegelaten horeca-activiteiten
- De stichting zal slechts die horeca-activiteiten uitoefenen met inachtneming van het hierna onder 2. bepaalde. De stichting zal geen horeca-activiteiten uitoefenen ten behoeve van bijeenkomsten die worden gehouden wegens gebeurtenissen in de privé-sfeer van vrijwilligers en bijeenkomsten voor niet-vrijwilligers. Het bestuur zal hierop toezien.
- De horeca-activiteiten worden door de stichting slechts uitgeoefend ten aanzien van bezoekers van het zwembad.
- Incidenteel wordt er door het bestuur feestelijkheden georganiseerd in het zwembad. Hierbij kan alcohol verstrekt worden aan bezoekers buiten de openingstijden en/of door derde partijen. Deze derde partijen zijn verantwoordelijk voor het volgen van de wettelijke regelgeving.
- Voor zover niet binnen de hiervoor genoemde doelstelling vallend, zal het zwembad en/of de inventaris (met name het meubilair en het serviesgoed) niet door de stichting aan derden worden verhuurd of ter beschikking worden gesteld, waarbij er alcohol verstrekt wordt.
- Geen reclame mag worden gemaakt door de stichting voor niet binnen de doelstelling vallende resp. andere horeca-activiteiten dan die welke zijn toegelaten als omschreven in dit artikel 10.
Artikel 11 Handhaving, klachtenprocedure en sancties
- Conform het gestelde in artikel 45 van de Drank- en Horecawet zijn het bestuur van de vereniging en de leidinggevenden belast met de algemene leiding over het winkeltje. Zij zijn derhalve beiden verantwoordelijk voor de naleving van de wet en dus van dit reglement, inclusief de paracommercie-bepalingen.
- Gegronde klachten over de toepassing van het gestelde in artikel 10 dienen door rechtstreeks belanghebbenden onverwijld ter kennis te worden gebracht van het bestuur.
- Het bestuur verifieert de klacht, hoort zonodig de klager en treft bij gegrondbevinding van de klacht maatregelen om herhaling te voorkomen. Het brengt het resultaat van de afwegingen ter kennis van de indiener van de klacht en van de betreffende winkelvrijwilliger.
- Blijft de winkelvrijwilliger in het kader van het hiervoor in punt 3 gestelde in gebreke, respectievelijk is er sprake van een nieuwe klacht inzake een nieuw feit, dezelfde winkelvrijwilliger betreffend, dan treft het bestuur zo nodig maatregelen jegens de winkelvrijwilliger binnen twee maanden na ontvangst van de laatste klacht, en brengt het resultaat van de afwegingen ter kennis van de indiener(s) van de klacht(en).
- Aldus vastgesteld door de bestuursvergadering van 1 oktober 2019.